Ten projekt to coś więcej niż publiczne koncerty z udziałem mistrzów klawiatury. To także podróż przez tyleż trudne, co ciekawe dzieje polskiej kultury ostatnich dziesięciu dekad zaklęte w partyturach wielkich kompozytorskich osobowości. „Fortepiany Wolności” miały  premierę 1 września 2018 r. Druga odsłona będzie miała miejsce w najstarszym z łódzkich parków – przepięknym Parku Źródliska.

– Impulsem sprawczym dla tego projektu jest oczywiście setna rocznica odzyskania niepodległości. Jednak już podczas ubiegłorocznej edycji Festiwalu Soundedit wystąpił, grając wyłącznie na fortepianie, Marek Biliński. Akustyczne aranżancje jego utworów zainspirowały mnie do myślenia; jak pokazać fortepian i muzykę fortepianową w nowatorski sposób? Jeszcze wcześniej, realizując film o Władysławie Komendarku byliśmy świadkami jego hipnotycznego, spontanicznego występu właśnie na fortepianie, na którym artysta uwielbia grać. Suma tych zdarzeń sprawiła, że w tym roku w Łodzi mamy tak wyjątkowe wydarzenie, jakim są „Fortepiany Wolności” – mówi Maciej Werk, dyrektor Festiwalu Soundedit.

„Fortepiany Wolności” to dziesięć muzycznych wydarzeń zorganizowanych z okazji stulecia  odzyskania niepodległości. Dziesięciu świetnych pianistów, dziesięciu wybitnych kompozytorów i dokładnie dziesięć okazji, aby posłuchać najlepszej polskiej muzyki fortepianowej minionego stulecia w przestrzeni publicznej w Łodzi. Projekt jest sfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu wieloletniego Niepodległa na lata 2017 – 2021.

Tym razem zapraszamy Państwa 8 września (sobota) o godz. 12.00. do Parku Źródliska. W Białej Altanie wystąpi Władysław Komendarek. Laureat nagrody „Człowieka ze Złotym Uchem” zagra własne kompozycje, lecz zaaranżowane wyłącznie na fortepian.

Również 9 września (niedziela) o godz. 12.00. zapraszamy do Parku Źródliska, zwanego dawniej Ogrodem Spacerowym. W Białej Altanie zagra Jakub Sokołowski. Na jego występ złożą się utwory Szabolcsa Esztenyiego.

Władysław Komendarek

Dla słuchaczy wychowanych w epoce eksplozji rocka progresywnego Władysław „Gudonis” Komendarek pozostaje synonimem „klawiszowego wizjonerstwa”. Jego związki z fortepianem mają również charakter… genealogiczny. Otóż przodkiem Gudonisa był nie kto inny, jak Michał Kleofas Ogiński, kompozytor słynnego Poloneza „Pożegnanie ojczyzny” oraz szeregu innych, dziś już zapomnianych utworów fortepianowych.

Czy gdyby mógł, książę Ogiński zagrałby na Moogu? Trudno orzec. Jego potomka brzmienie fortepianu inspirowało, mimo że było grzeczne i konwencjonalne. Gdy polska muzyka syntezatorowa uległa w latach 80. podobnemu wygładzeniu i sentymentalizacji, Gudonis jako jedyny zachował psychodeliczny pazur. Dziś łączy go skutecznie z symfonicznym rozmachem rocka progresywnego oraz transową energią nowej muzyki elektronicznej. Jego wierni fani wiedzą, że z Komendarkiem jedno jest pewne – muzycznie  absolutnie nic nie jest pewne.

Jakub Sokołowski

Twórczą drogę Kuby Sokołowskiego przez lata określała historia nowoczesnego fortepianu jazzowego, zgłębiana i rozwijana w brooklyńskim konserwatorium School for Improvisational Music oraz w ramach autorskiej formacji Magnolia Acoustic Quartet. Z czasem okazało się, że upragnionej artystycznej wolności nie odnalazł w gatunku będącym jej popularnym synonimem, lecz w – rzekomo sztywnej i konwencjonalnej – muzyce współczesnej. Może dlatego, że Sokołowski nie szukał inspiracji w jej głównym – warszawsko-jesiennym nurcie, lecz na jego obrzeżach.

Na mistrza wybrał Szabolcsa Esztenyiego, wybitnego outsidera awngardowej sceny polskiej i węgierskiej. Muzyków dzielą dwa pokolenia, jednoczy – unikatowe połączenie minimalizmu, swobodnej improwizacji oraz radyklanych eksperymentów brzmieniowych. W końcu Esztenyi zdradził uczniowi tajniki nigdy nie zapisanych, przez dekady żyjących tylko w jego pamięci „muzyk kreowanych”. Ten cykl jest fascynującą wyprawą w świat fortepianu totalnego. Poczciwy instrument Chopina zamienia Esztenyi w monumentalny dzwon, egzotyczny zestaw perkusyjny albo akustyczny syntezator.

Jeśli jest jakiś instrument, który kojarzy się z wolnością i niepodległością, to jest nim właśnie fortepian. To wręcz muzyczny symbol naszego polskiego, wolnościowego ducha. W roku upamiętniającym stulecie odzyskania niepodległości Festiwal Soundedit zaprasza na dziesięć unikatowych koncertów, które odbędą się w zaskakujących lokalizacjach w Łodzi. Dziesięciu pianistów, dziesięciu kompozytorów, dziesięć okazji, by uczcić wyjątkową rocznicę. Partnerem „Fortepianów Wolności” jest Łódzkie Centrum Wydarzeń.

Projekt „Fortepiany Wolności” jest wydarzeniem towarzyszącym Festiwalowi Soundedit. Jubileuszowa, dziesiąta edycja rozpocznie się 25 października 2018 r. w Klubie Wytwórnia (ul. Łąkowa 29). Wystąpią The Orb oraz Orbital. Natomiast 26 października (piątek) zagrają: zimnofalowa legenda The Opposition oraz kultowo-klubowa Morcheeba. 27 października (sobota) wystąpią: Mery Spolsky, Nosowska + Smolik oraz Giorgio Moroder. Tego samego dnia odbędzie się uroczysta Gala wręczenia nagrody „Człowieka ze Złotym Uchem”.

I Am The Sound! – jestem brzmieniem. Jestem dźwiękiem. Jestem muzyką. Zapraszamy na 10. edycję Soundedit, zapraszamy do Łodzi! Zapraszamy na „Fortepiany Wolności”.

Zdjęcia: mat. pras. Fortepiany Wolności