Wycieczka rowerowa do Spały i Inowłodza to idealny pomysł na weekendowy wypad dla mieszkańców Łodzi, Tomaszowa czy Piotrkowa Trybunalskiego. W tym krótkim przewodniku przybliżymy wam trasy rowerowe w okolicy Spały. Opowiemy o zamku w Inowłodzu oraz romańskim kościółku św. Idziego. Dowiesz się także jak dojechać do schronu kolejowego we wsi Jeleń, a także które miejsce będzie najatrakcyjniejsze aby rozpocząć tę wyjątkowo ciekawą wycieczkę.

Wycieczka rowerowa do Spały i Inowłodza: Gdzie najlepiej rozpocząć trasę?

Kto by pomyślał, że w środku lutego temperatura będzie na tyle wysoka, że będzie można wybrać się na całodniową wyprawę rowerową?

Wycieczka rowerowa do Spały i Inowłodza - Tomaszów Mazowiecki, rezerwat Niebieskie ŹródłaIdealnym miejscem na rozpoczęcie wyprawy jest parking przy rezerwacie Niebieskie Źródła w Tomaszowie Mazowieckim. Przy parkingu znajduje się również wejście do Skansenu Rzeki Pilicy.  O tej porze parking był prawie pusty. Za niewielką opłatą można zaparkować samochód na cały dzień. Wyjęliśmy rowery z samochodu przeszliśmy na drugą stronę ulicy i ruszyliśmy.

Trasa rowerowa: Tomaszów Maz. – Ciebłowice Duże – Jeleń

Początkowo kilkaset metrów jechaliśmy aleją rezerwatu wzdłuż ulicy Modrzewskiego. Rezerwat Niebieskie Źródła widzieliśmy już wcześniej, więc postanowiliśmy nie zapuszczać się w jego głąb (wstęp do rezerwatu jest bezpłatny).

Po przejechaniu małego mostku dojeżdżamy do przystanku autobusowego, gdzie ponownie przekraczamy drogę. Ulicą Tomaszowską kierujemy się w górę do centrum miejscowości Wąwał. Po około 2 km dojeżdżamy do skrzyżowania i skręcamy w lewo.

Celem naszej wyprawy jest dotarcie do Inowłodza drogami o niewielkim natężeniu ruchu. Dlatego tam, gdzie nie ma tras rowerowych nasza droga wiedzie przez niewielkie miejscowości. Po około 2 – 3 km docieramy do dzielnicy Tomaszowa, Białobrzegi, tu przekraczamy ruchliwą drogę wojewódzką  713.

Kierujemy się do miejscowości Ciebłowice Duże. Po lewej stronie mijamy drewniany kościółek, a dalej charakterystyczny dom z własną palmiarnią. Na samym końcu miejscowości przy rozjeździe dróg zauważamy szlakowskaz w prawo: „Bunkier w Jeleniu 2,7 km”. Postanawiamy zjechać z trasy i nadrobić kilka kilometrów.

Bunkier w Jeleniu / Schron kolejowy we wsi Jeleń

Droga miejscami wiedzie przez las i jest jeszcze sporo błota po zimie. Bez problemu jednak po około 10 minutach docieramy na miejsce. Bunkier pełnił funkcję schronu kolejowego i został wybudowany przez Niemców podczas II Wojny Światowej. Wszystkich zainteresowanych obiektem odsyłamy do Internetu. Robimy dłuższą przerwę na odpoczynek i zdjęcia.

Bunkier w Jeleniu

Schron kolejowy we wsi Jeleń

Trasa rowerowa: Ciebłowice Duże – Spała

Po około pół godzinie wracamy tą samą trasą do Ciebłowic Dużych, aż do miejsca, gdzie zjechaliśmy z drogi. Kierując się prosto przekraczamy niewielki przejazd kolejowy. Nasza trasa w końcu robi się malownicza. Jedziemy asfaltową drogą przez łąki i niewielkie laski. Jedziemy wzdłuż rzeki Pilicy, choć jej nie widać (kryje się ona za lasem).

Po drodze zatrzymujemy się przy rozlewisku. Klimat jest tutaj bardzo podobny jak w rezerwacie Niebieskie Źródła. Zniszczone przez naturę drzewa przepięknie odbijają się w lustrze wody. Robimy kilka zdjęć i ruszamy dalej.

Rozlewiska rzeki Pilicy

Docieramy do charakterystycznego wąskiego mostu na rzece Pilicy w Spale. Przez most może przejechać jednocześnie tylko jedno auto. Ruch jest jednak spory, więc po chwili ruszamy do centrum miejscowości.

Wycieczka rowerowa do Spały i Inowłodza - Bunkier w Jeleniu, Schron kolejowy we wsi Jeleń

Przypominając sobie czasy dzieciństwa docieramy do pomnika Żubra oraz do metalowej kolejki. Spała nadal pełni funkcję miasta letniskowego. Wielu „mieszczuchów” wypoczywa właśnie tutaj w nowo powstałych ekskluzywnych hotelach. W centrum znajduje się  sporo restauracji i kawiarni na bardzo wysokim poziomie, nie ma problemu ze zjedzeniem pysznego obiadu. My jednak jesteśmy zaopatrzeni we własne smakołyki, więc po pół godzinnej przerwie ruszamy dalej.

Trasa rowerowa: Spała – Inowłódz

W końcu wjeżdżamy na trasę rowerową, która prowadzi nas już do samego Inowłodza. Na wysokości miejscowości Teofilów robimy pierwszy dłuższy postój z przerwą na jedzenie. Wzdłuż ścieżki znajdują się ławki, gdzie można odpocząć i jednocześnie podziwiać Pilicę, której brzegi akurat w tym miejscu znajdują się bezpośrednio przy drodze. Jesteśmy już trochę zmęczeni, mamy w nogach około 20 km.

Wycieczka rowerowa do Spały i Inowłodza - Pilica w okolicach miejscowości Inowłódz

Ruszamy dalej, ścieżką docieramy do samego centrum Inowłodza, gdzie skręcamy w lewo i podążając za znakami docieramy do ruin zamku Kazimierza Wielkiego.

Zwiedzanie ruin nie zajmuje zbyt wiele czasu. Trzeba pamiętać, że obecny stan tego obiektu to wynik rekonstrukcji, która zakończyła się w 2013 roku. Dzięki finansowemu wsparciu Unii Europejskiej obiekt ten zyskał na atrakcyjności jest głównym punktem turystycznym w tej okolicy. Będąc na wieży widokowej zauważamy przepiękny kościół w stylu romańskim, kościół Św. Idziego. Postanawiamy tam dojechać.

Kościół Św. Idziego w Inowłodzu

Wycieczka rowerowa do Spały i Inowłodza - Kościół Św. Idziego w Inowłodzu

Docieramy do centrum miejscowości, gdzie tuż za głównym skrzyżowaniem skręcamy w prawo w ulicę Św. Idziego. Kościół znajduje się na wzniesieniu, z którego podziwiamy przepiękną panoramę na dolinę rzeki Pilicy w zachodzącym już słońcu.

Postanawiamy przejechać się jeszcze kawałek ulicą Św. Idziego i stwierdzamy, że cała miejscowość robi na nas bardzo pozytywne wrażenie. Jest sporo miejsc, gdzie spokojnie można wynająć pokój na nocleg, kilka niewielkich stadnin koni, cisza i spokój. Docieramy do tarasu widokowego na rzekę Pilicę. W promieniach zachodzącego słońca robimy ostatnie zdjęcia na naszej wycieczce.

Wycieczka rowerowa do Spały i Inowłodza - Malowniczy Inowłódz

Do Spały wracamy dokładnie tą samą drogą rowerową. Na odcinku ze Spały do Tomaszowa Mazowieckiego wracamy drogą rowerową z której wcześniej celowo zrezygnowaliśmy. Ścieżka wiedzie przez las tuż przy drodze numer 48. Wjeżdżamy do miasta ulicą Spalską, a następnie Szczęśliwą, Mireckiego, Nowy Port, Ściegiennego, Modrzewskiego docieramy do parkingu, gdzie zostawiliśmy auta.

Wycieczka rowerowa: Tomaszów Mazowiecki – Spała – Inowłódz – Spała – Tomaszów Mazowiecki [ PODSUMOWANIE ]

Podsumowując wyprawę nasza trasa miała długość około 50 km. Przejechaliśmy ją w nieco ponad 6 godzin. Z pewnością można pokonać ten odcinek w dużo krótszym czasie, ale naszym zamiarem było nie spieszyć się i zatrzymywać wszędzie tam, gdzie mamy na to ochotę.

Trasa jest łatwa i prowadzi z dala od miejskiego zgiełku.  Nie powinna przysporzyć kłopotu nawet osobom o słabszej kondycji dlatego zaryzykujemy stwierdzenie, że to trasa idealna na weekendowe popołudnie. W miejscowości Spała jest wiele miejsc, gdzie można udać się na pyszny obiad lub deser.

Dodatkowo ważną informacją jest, że w Tomaszowie znajduje się kilka punktów serwisowych dla rowerów w przypadku nagłej potrzeby. My po kilku zimowych miesiącach z ogromną przyjemnością wybraliśmy się na wyprawę rowerową. A co Wy sądzicie o tej wycieczce? Czekamy na wasze opinie w komentarzach!

Wycieczka rowerowa do Spały i Inowłodza: Informacje i Wskazówki

Parking – najlepiej zaparkować przy rezerwacie Niebieskie Źródła, cena ok. 5 zł za dzień.

Atrakcje na trasierezerwat Niebieskie Źródła, Skansen Rzeki Pilicy,  schron kolejowy w Jeleniu, Spała, Centralny Ośrodek Sportu, ruiny zamku w Inowłodzu, kościół Św. Idziego w Inowłodzu