Już 7 lipca rusza kolejna odsłona cyklu Letnia Akademia Jazzu. Już po raz 9-ty. na scenie łódzkiego klubu muzycznego Wytwórnia (ul. Łąkowa 29) swój kunszt muzyczny zaprezentują wirtuozi tego gatunku.
Bilety na Letnią Akademię Jazzu 2016:
Bilet wstępu na dzień w cenie 25 zł (ulgowy), 35 zł (normalny) – obowiązuje na wszystkie wydarzenia danego dnia; bilet w cenie 25 zł nie obowiązuje na dzień 14.07.
Bilet wstępu na koncerty w dniu 14 lipca (Pharoah Sanders Quartet, Marek Pospieszalski Quartet) w cenie 50 zł (ulgowy), 60 zł (normalny).
Karnet na całą Akademię w cenie 140 zł (ulgowy), 150 zł (normalny)
07.07.2016 GODZ. 19:00 (CZWARTEK) ED PARTYKA JAZZ ORCHESTRA
Dziewiątą Letnią Akademię Jazzu otworzy koncert Edwarda Partyki, światowej sławy kompozytora, aranżera, dyrygenta i puzonisty, pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych, postaci niezwykłej na międzynarodowej arenie jazzowej.
Specjalnie na IX LAJ ten wybitny kompozytor przygotuje utwory inspirowane twórczością Jerzego Partyki, polskiego dziennikarza, kompozytora i wieloletniego członka Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Obaj kompozytorzy spotkali się w Gdańsku i odkryli wspólne korzenie. Koncert na otwarcie Letniej Akademii Jazzu będzie światową premierą utworów Edwarda Partyki.
Na scenie przy Łąkowej 29 wystąpi Ed Partyka Jazz Orchestra, jedna z najbardziej rozchwytywanych orkiestr jazzowych młodego pokolenia w Europie, składająca się z artystów, pochodzących z różnych krajów, m.in. z USA, Niemiec, Austrii, Holandii, Szwecji oraz Republiki Czeskiej.
Jej obecny skład został uformowany w Berlinie w 2007 r. i składa się z niezwykle utalentowanych osobowości muzycznych – zarówno „weteranów” sceny big-bandowej, jak i młodych instrumentalistów z Berlina, Amsterdamu i Pragi.
Edward Partyka, kompozytor i instrumentalista, jest zdobywcą pierwszej nagrody NDR Musikpreis (Hamburg) w 1998 roku oraz pierwszej nagrody Jazz Composer Alliance Hemphill Composition Awards (Boston) w tym samym roku. Jest również finalistą HR Emerging Composers Competition (Frankfurt) w 1996 roku.
Partyka uzyskał pierwszy stopień wykształcenia artystycznego na Uniwersytecie Northern Illinois, zaraz potem w 1990 roku przeprowadził się do Niemiec. Drugi stopień studiów artystycznych ukończył na kierunku jazzowa gra na puzonie w Konserwatorium Muzycznym w Kolonii, gdzie był również członkiem Jazzowych warsztatów dla kompozytorów G.E.M.A., prowadzonych przez Boba Brookmeyera. Partyka koncertował i nagrywał z Vienna Art. Orchestra, Bob Brookmeyer New Art Orchestra, WDR Big Band, NDR Big Band, Gansch & Roses i Roman Schwaller Nonet.
Edward Partyka został zaproszony do dyrygowania HR Big Band, NDR Bog Band, RIAS Big Band, RTV Big Band Slovenia, Summit Jazz Orchestra, Cleveland Jazz Orchestra i Oslo Workshop Big Band. Jest również nauczycielem na Uniwersytecie Johanna Gutenberga w Mainz w Niemczech i pracuje jako niezależny pisarz dla magazynu muzycznego SONIC.
Obecnie jest dyrektorem muzycznym Ed Partyka Jazz Orchestra, która wykona jego kompozycje podczas koncertu inaugurującego tegoroczną Letnią Akademię Jazu.
14.07.2016 GODZ. 19:00 (CZWARTEK) PHAROAH SANDERS QUARTET | MAREK POSPIESZALSKI QUARTET
Co roku Letnia Akademia Jazzu prezentuje najważniejszych przedstawicieli muzyki jazzowej z całego świata. Na dziewiątą edycję festiwalu zaprosiliśmy do współpracy legendarnego Pharoah Sandersa – saksofonistę tenorowego i wybitnego lidera, którego Ornette Coleman nazwał najlepszym saksofonistą tenorowym na świecie. Ten wyjątkowy muzyk zagra podczas drugiej części koncertu 14 lipca. Wieczór gwiazd przy Łąkowej 29 rozpocznie debiutujący kwartet Marka Pospieszalskiego – najbardziej spełnionej nadziei naszego jazzu ostatnich lat.
CZĘŚĆ I: MAREK POSPIESZALSKI QUARTET
Po wielu latach zbierania doświadczeń i inspiracji u innych muzyków Marek Pospieszalski prezentuje autorski projekt, własny obraz muzyki, która czerpie z całego dobrodziejstwa jazzu i muzyki improwizowanej, ale i wszelkich innych kreatywnych gatunków.
Przede wszystkim jest w nim duża doza zespołowego grania, które objawia się m.in. w grze fakturami oraz wielopłaszczyznowym prowadzeniu narracji. Melodyczna baza zderza się tu z sonorystyką, to wszystko bez mrugania okiem i chowania się za maską kabaretu. Jest to muzyka szczera, intensywna, odważna i poważna.
Do zespołu Pospieszalski zaprosił swojego muzycznego „brata” Maksa Muchę, który jest jednym z najbardziej rozchwytywanych basistów młodego pokolenia w kraju, oraz czołówkę młodych muzyków z berlińskiej sceny, pianistę Eliasa Stemesedera oraz perkusistę Maxa Andrzejewskiego.
CZEŚĆ II: PHAROAH SANDERS
Pharoah Sanders to wielka postać nowojorskiej awangardy, charyzmatyczny głos światowego jazzu. Wyrastał w muzykalnej rodzinie i już jako nastolatek grywał bebop, rhythm’n’blues i free jazz z lokalnymi gwiazdami okolic San Francisco.
Od 1961 mieszkał w Nowym Jorku, gdzie przez pierwsze lata zmagał się z trudnościami, walcząc niekiedy o przetrwanie kolejnego dnia i sypiając na stacji metra. W tym czasie grał z licznymi osobistościami free jazzu, jak Sun Ra, Don Cherry, czy Billy Higgins.
W 1964 roku rozpoczął bliską współpracę z zespołem Johna Coltrane’a, który przyjął go do swojej formacji jako drugiego tenorzystę. Zespół w tym składzie był jednym z najbardziej kontrowersyjnych w historii jazzu, torujących drogę rozwoju nowej muzyce lat 60., bowiem prezentował niemal pełny przekrój jazzu, od tradycyjnego swingu z harmonią funkcyjną, po ogrom nieregularnych struktur rytmicznych i odurzających harmonii.
Muzyczne ścieżki Pharoah Sandersa plasują go w czołówce spadkobierców Coltrane’a. Po nagraniu z legendarnym saksofonistą dziewięciu wybitnych płyt, wykształcił własny język, odbiegający od anarchistycznej dzikości w kierunku bardziej wysublimowanych brzmień i duchowych poszukiwań, których najlepszym wyrazem jest album Karma (Impulse!, 1969).
We własnych zespołach łączy fascynacje swingiem, bebopem, soulem, hip-hopem, fusion, psychodelią, muzyką taneczną, afrykańską i kubańską. Swoją rozpoznawalną technikę gry na instrumentach dętych obejmującą multifony zawdzięcza młodzieńczym doświadczeniom z harmonijką ustną.
W dyskografii Sandersa znajdują się nagrania z takimi artystami, jak: Alice Coltrane, McCoy Tyner, Don Cherry, Sun Ra i Ornette Coleman.
21.07.2016 GODZ. 19:00 (CZWARTEK) RZEGORZ KARNAS QUARTET / JASTIGMATIC KOMEDA BY JASKUŁKE SEXTET
W ramach festiwalu przypominamy nie tylko postaci polskiego i światowego jazzu, ale również istotne w historii polskiej szkoły jazzu wydarzenia, dlatego w tym roku uczcimy 50. rocznicę powstania płyty „Astigmatic”, którą uznaje się za jedno z największych dokonań muzycznych Krzysztofa Komedy. Nowe życie w te wyjątkowe kompozycje tchną Grzegorz Karnas i Sławek Jaskułke. Premiera już 21 lipca podczas dziewiątej edycji Letniej Akademii Jazzu.
CZĘŚĆ I: GRZEGORZ KARNAS QUARTET
Jako pierwszy koncert w duchu płyty „Astigmatic” wykona Grzegorz Karnas. Ten wybitnie kreatywny artysta koncertuje na całym świecie i jest znany ze swojej otwartości, szczególnego wykorzystania technik wokalnych i umiejętności improwizacyjnych.
Karnas urodził się na Górnym Śląsku. Pochodzi z rodziny bez tradycji muzycznych. Współpracował z legendami polskiej oraz czołówką europejskiej sceny jazzowej. Zdobywca grand Prix międzynarodowych jazzowych konkursów wokalnych: Zamość, Crest (Francja), Bruxelles (Belgia). Muzyk aktywnie działający na europejskiej scenie jazzowej. Producent muzyczny, językoznawca, pedagog, blogger. Nagrywa dla słowackiej wytwórni Hevhetia oraz węgierskiej wytwórni BMC Records. W dorobku ma sześć wyprodukowanych przez siebie albumów. Jest inicjatorem Międzykulturowych Spotkań Muzyki, Twórczości i Ekspresji VOICINGERS – festiwalu organizowanego od 2008 roku w jego rodzinnych Żorach.
CZĘŚĆ II: SŁAWEK JASKUŁKE SPECIAL PROJECT
Podczas drugiej części wieczoru będziemy gościć wyjątkową w jazzowym świecie postać, która zaprezentuje premierowo program przygotowany specjalnie z myślą o Letniej Akademii Jazzu.Sławek Jaskułke (1979) – polski pianista jazzowy, improwizator, kompozytor muzyki fortepianowej, orkiestrowej, teatralnej i filmowej, przyjedzie do Łodzi z sekstetem.
Absolwent Katedry Jazzu i Muzyki Estradowej Akademii Muzycznej w Gdańsku. Ma za sobą występy na największych scenach muzycznych i festiwalach jazzowych, m.in.: Berlin Jazz Fest, North Sea Jazz Festival, Red Sea Jazz Festival, Symphony Hall w Chicago, Carnegie Hall w Nowym Jorku, International Performing Arts Center w Moskwie.
Koncertował w kilkudziesięciu krajach i na niemal wszystkich kontynentach. W 2006 roku reprezentował Polskę na festiwalu Music Beyond Borders w Hongkongu, co zaowocowało wydaniem solowej płyty „Jaskułke – Hong Kong”.
W czerwcu 2013 wziął udział w Festiwalu Kultury Polskiej „Corso Polonia” w Rzymie. W lipcu 2012 roku wystąpił solo w słynnych Ogrodach Luksemburskich w Paryżu.
Twórca projektu „Chopin na pięć fortepianów”, prezentowanego premierowo na Światowej Wystawie EXPO 2010 w Shanghaju. Jesienią 2011 roku projekt prezentowany był na scenie Forbidden City Concert Hall Beijing (Sala Koncertowa Zakazanego Miasta w Pekinie) oraz Nanyang Academy of Fine Arts w Singapurze.
25.07.2016 GODZ. (PONIEDZIAŁEK) INTL JAZZ PLATFORM
Intl Jazz Platform to mistrzowskie warsztaty przygotowywane z myślą o miłośnikach jazzu oraz o kreatywnych artystach, zainteresowanych rozwojem umiejętności improwizatorskich oraz poszukujących inspirujących warunków do tworzenia i wyrażania własnych muzycznych pomysłów.
To pierwsze tego typu przedsięwzięcie w Polsce, które zrzesza najlepszych kreatywnych instrumentalistów jazzowych oraz zapewnia im warunki do tworzenia, wspólnego improwizowania, a także poznawania środowiska muzycznego zarówno polskiego, jak i zagranicznego. Warsztaty prowadzone są przez międzynarodową kadrę. W tym roku specjalny warsztat mistrzowski poprowadzi jeden z najważniejszych muzyków nowojorskiej sceny muzyki improwizowanej – Jim Black.
ARTYŚCI PROWADZĄCY WARSZTATY:
Jim Black – Urodzony w Seatle w 1967 r., obecnie mieszka w Nowym Jorku, jest jednym z najbardziej wziętych perkusistów nowojorskiej sceny jazzowej. Gra na perkusji od 17 roku życia. Dorastał, grając wszystko i wszędzie – od garażowego rocka po swingujący big-band. Dziś perkusista Jim Black jest czołową postacią światowej sceny improwizowanej. Posiada niezwykłą wyobraźnię oraz zdolność do tworzenia skomplikowanych struktur rytmicznych. Jest jednym z niewielu perkusistów, którzy wypracowali własny, łatwo rozpoznawalny styl gry na bębnach. Jim Black powszechnie uważany jest za wielkiego innowatora i jednego z najciekawszych perkusistów jazzu.
Maciej Obara – polski saksofonista altowy i kompozytor, jeden z najbardziej obiecujących i interesujących artystów młodego pokolenia jazzowego w Polsce. Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w Instytucie Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Obara jest muzykiem, który nieustannie generuje wyzwania i muzyczne propozycje, zarówno dla siebie, jak i dla współpracujących z nim artystów.
Ole Morten Vaagan – norweski kontrabasista i kompozytor. Vaagan zadebiutował pod koniec lat 90., kiedy to rozpoczął swój projekt Ole Morten Vågan Projekt, z którym wyruszył w trasę dla Nordnorsk Jazzforum w 1999 r. Jest absolwentem Konserwatorium Muzycznego w Trondheim na kierunku Jazz. W roku 1999 r. stworzył jeden z najbardziej interesujących zespołów młodej generacji MOTIF z legendarnym Mathiasem Eickiem. Zespół Vaagana zyskał uznanie entuzjastów jazzu oraz krytyków na całym świecie:
Jon Falt – ur. 28 sierpnia 1979 r. szwedzki perkusista i kompozytor. Swój pierwszy zestaw perkusyjny otrzymał w wieku trzech lat. Dzisiaj jest jednym z najważniejszych i najbardziej rozchwytywanych muzyków jazzowych. Jon najbardziej znany jest ze współpracy z legendą światowego jazzu Bobo Stensonem. Koncertował również z The Stoner, Fredrikiem Ljungkvistem, Yun Kan 5, wokalistką Lina Nyberg, trio Adama Forkelida, co pokazuje różnorodność tego bez wątpienia jednego z najważniejszych szwedzkich muzyków jazzowych.
Tom Arthurs – brytyjski trębacz, flugelhornista i kompozytor (na stałe mieszka w Berlinie). Uczestnik programu Artyści Nowej Generacji realizowanego przez BBC oraz Take Five: Europe prowadzonego przez organizację Serious, producenta London Jazz Festival. W swojej twórczości z łatwością porusza się w świecie rozbudowanych kompozycji orkiestrowych, intymnej muzyki kameralnej oraz eksperymentalnej, a zarazem pięknej i intrygującej muzyki improwizowanej.
Dominik Wania – polski pianista znany ze współpracy z czołówką polskiej sceny jazzowej. W 2005 r. ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie, w klasie fortepianu prof. Andrzeja Pikula. Jest stypendystą programu Młoda Polska, który umożliwił mu podjęcie nauki w New England Conservatory w Bostonie pod kierownictwem Danilo Pereza. Ten okres znacząco zaważył na jego rozwoju i bardzo ukierunkował go na indywidualizm, który w połączeniu z klasycznym wykształceniem daje ogromny wachlarz improwizatorskich możliwości. Prowadzi także działalność dydaktyczną na stanowisku asystenta w Katedrze Muzyki Współczesnej i Jazzu Akademii Muzycznej w Krakowie oraz jako wykładowca w Instytucie Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach.
26.07.2016 GODZ. 20:00 (WTOREK) JIM BLACK SOLO – MISTRZOWSKI KONCERT INTL JAZZ PLATFORM
Urodzony w Seatle w 1967 r., obecnie mieszka w Nowym Jorku, jest jednym z najbardziej wziętych perkusistów nowojorskiej sceny jazzowej. Gra na perkusji od 17 roku życia. Dorastał, grając wszystko i wszędzie od garażowego rocka po swingujący big-band.
Od 1985 roku uczęszczał do Berkele College of Music, równocześnie nagrywał płyty i dużo koncertował. W 1991 roku przeprowadził się do Nowego Jorku, gdzie często zapraszany jest do współpracy przez najważniejszych muzyków jazzowych i awangardowych.
Dziś perkusista Jim Black jest czołową postacią światowej sceny improwizowanej. Posiada niezwykłą wyobraźnię oraz zdolność do tworzenia skomplikowanych struktur rytmicznych. Jest jednym z niewielu perkusistów, którzy wypracowali własny, łatwo rozpoznawalny styl gry na bębnach.
Stale współpracuje m.in. z Ellerym Eskelinem, Dave’em Douglasem, Uri Cainem, Lourie Anderson, Johnem Zornem, Timem Berne’em, Chrisem Speedem i Ralphem Alessim. Jim Black powszechnie uważany jest za wielkiego innowatora i jednego z najciekawszych perkusistów jazzu. W nielicznych wolnych od koncertów i nagrań chwilach udziela się jako pedagog w nowojorskiej School for Improvisational Music.
28.07.2016 GODZ. 19:00 (CZWARTEK) PIOTR WOJTASIK QUINTET ESCAPE / FINAŁ INTL JAZZ PLATFORM
Kolejny dzień festiwalowy zostanie poświęcony wielkiemu polskiemu saksofoniście – Tomaszowi Szukalskiemu. Będzie to drugi w historii festiwalu koncert dedykowany jego twórczości, podczas którego polscy muzycy oddadzą hołd temu zmarłemu w 2012 r. artyście.
Jest to postać szczególna w polskiej historii jazzu, którą należy wspominać, szanować i podziwiać. Artysta, który nie osiągnął może komercyjnego sukcesu, zostanie zapamiętany jako jeden z największych i najoryginalniejszych saksofonistów w polskiej muzyce jazzowej.
W pierwszej części koncertu usłyszymy uczestników Intl Jazz Platform – mistrzowskich warsztatów jazzowych, które czwarty rok z rzędu odbywają się w Łodzi. Druga część koncertu będzie swoistą lekcją jazzu i wspomnieniem jednej z najważniejszych płyt w historii polskiego jazzu.
W 1999 r. Piotr Wojtasik zaprosił Szukalskiego do współpracy przy płycie „Escape”, która miała ogromny wpływ na rozwój polskiego jazzu i jest jednym z najlepszych nagrań obu panów. I to właśnie tę płytę przypomni Piotr Wojtasik podczas koncertu 28 lipca.
CZĘŚĆ I: KONCERT FINAŁOWY INTL JAZZ PLATFROM
Ostatniego dnia czterodniowych mistrzowskich warsztatów zorganizowany zostanie koncert podsumowujący pracę utworzonych zespołów. Podczas koncertu zaprezentowane zostaną zarówno kompozycje własne uczestników, jak i utwory twórców polskiej szkoły jazzu.
Każdy koncert finałowy to dawka profesjonalnie przygotowanej muzyki w wykonaniu młodych, zdolnych i pełnych zapału, dla których warsztaty są okazją do wspólnej pracy i koncertowania z czołówką polskiej i europejskiej sceny jazzowej.
CZĘŚĆ II: PIOTR WOJTASIK QUINTET
Podczas koncertu w Wytwórni Piotr Wojtasik przypomni łódzkiej publiczności niezwykłe nagranie dokonane z Tomaszem Szukalskim. Płyta „Escape”, nagrana w 1999 r., jest wynikiem wielu rozmów i prób, jakie przeprowadzili artyści, biorący udział w tym projekcie.
Piotr Wojtasik to artysta obsypywany nagrodami; otrzymał, m.in.: Fryderyka, Jazzowego Oscara, a także Mateusza Trójki. W rankingu magazynu „Jazz Forum” uznano go za najpopularniejszego polskiego jazzmana.
Nagrywał i koncertował m.in. u boku takich gwiazd jazzu, jak: Kenny Garrett, Billy Harper, Gary Bartz, Dave Liebman, Victor Lewis, Daniel Humier, Joachim Kuhn czy Michel Donato, a na polskim rynku współpracował m.in. z Janem „Ptaszynem” Wróblewskim, Henrykiem Miśkiewiczem, Andrzejem Jagodziński, Maciejem Sikałą, Lorą Szafran, Leszkiem Możdżerem, Piotrem Baronem.
Piotr Wojtasik jest absolwentem Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach, wykładowcą macierzystej uczelni, jak również Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, prowadzi także warsztaty muzyczne. Zadebiutował na festiwalu Jazz Jamboree w 1988 roku wraz z zespołem New Presentation, z którym to też zarejestrował pierwszy materiał.
Ostatnią z dotychczasowych płyt w jego solowym dorobku jest album „Old Land”, który ukazał się w 2013 roku. Na tej płycie jazz przeplata się z muzyką świata, a u boku lidera pojawiają się legendy – Billy Hart, Kirk Ligtsey, Essiet Okon Essiet i inni.
11.08.2016 GODZ. 19:00 (CZWARTEK) MYRCZEK & TOMASZEWSKI BAND: ZAUCHA / KINGA GŁYK TRIO
Część I: Kinga Głyk Trio
Kinga Głyk 19-letnia, jedyna w Polsce gitarzystka basowa, prowadząca własny jazzowo-bluesowo-funkowy zespół.Stała się odkryciem krajowej sceny za sprawą debiutanckiego albumu „Rejestracja”.
Mimo młodego wieku muzykowała już z takimi artystami, jak: Junior Robinson, Ruth Waldron, Natalia Niemen, Anthimos Apostolis, Arek Skolik, Paweł Tomaszewski, Piotr Wyleżoł, Joachim Mencel i wielu innych.
Światowej sławy pianista Adam Makowicz powiedział o niej: „Jej muzyczne zdolności już dzisiaj pozwoliły jej zapisać się na stałe w historii polskiego jazzu”.
W 2015 w ankiecie JAZZ TOP i BLUES TOP została nominowana w kategoriach: „Nowa nadzieja”, „Gitara basowa”, „Odkrycie roku”.
W lutym 2016 Kinga nagrała swoją drugą autorską CD LIVE.
Część II: Myrczek i Tomaszewski Band
Podczas sierpniowego wieczoru festiwalowego będziemy wspominać kultową postać polskiej wokalistyki – Andrzeja Zauchę. Niewyobrażalny talent, ciepły, miły człowiek, wielki profesjonalista – tak o muzyku wypowiadali się po jego tragicznej śmierci przyjaciele z estrady.
Andrzej Zaucha świetnie czuł się w estetyce jazzowej, popowej, soulowej, potrafił grać na perkusji i saksofonie. A wszystkiego nauczył się sam. Podobno za saksofon Zaucha chwycił, ponieważ nadarzyła się okazja towarzyszenia pewnemu zespołowi w koncertach zagranicznych. Na opanowanie instrumentu miał sześć tygodni. Wystarczyło. Zaucha wywiązał się ze zlecenia znakomicie.
Piosenki Zauchy śpiewała cała Polska. Tym razem zaśpiewa je wraz z zaproszonymi artystami łódzka publiczność. Do projektu organizatorzy festiwalu zaprosili wschodzącą gwiazdę wokalistyki jazzowej – Wojciecha Myrczka.
Myrczek jest laureatem wielu nagród krajowych i zagranicznych, w tym I miejsca i nagrody publiczności na Shure Montreux Jazz Voice Competition (Szwajcaria), Lotos Jazz Festival Bielska Zadymka Jazzowa 2010 (Bielsko-Biała), Jazz Voices 2011 (Litwa) oraz Międzynarodowych Spotkań Wokalistów Jazzowych 2007 (Zamość).
Wydał dwa albumy studyjne: „We’ll Be Together Again” w 2010 roku oraz „Love Revisited”, który miesięcznik „Jazz Press” nagrodził trzecim miejscem w kategorii Najlepszy Polski Jazzowy Album Roku 2014.
Jego styl cechuje z jednej strony przywiązanie i szacunek do jazzowej tradycji, z drugiej nowoczesne, instrumentalne podejście do ludzkiego głosu. W ankiecie pisma „Jazz Forum” zajął drugie miejsce w kategorii Wokalista Jazzowy Roku 2014.
Niełatwo jest wejść w buty takiej legendy jak Andrzej Zaucha. Organizatorzy postawili jednak na młodego wokalistę, który już odnosi międzynarodowe sukcesy. Aranżacje utworów przygotuje pianista i kompozytor na co dzień współpracujący z Myrczkiem – Paweł Tomaszewski.
Tomaszewski jest pianistą, kompozytorem, aranżerem i producentem, a także wykładowcą w Instytucie Jazzu im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Jest absolwentem tej uczelni z wykształceniem w dwóch fakultetach: fortepian oraz kompozycja i aranżacja.
Zdobył Grand Prix oraz nagrody indywidualne wszystkich najważniejszych konkursów jazzowych w Polsce, jak Bielska Zadymka Jazzowa, Jazz Juniors, Jazz nad Odrą, Festiwal Standardów Jazzowych, Krokus Jazz Festival.
W 2009 r. zdobył prestiżową nagrodę Fryderyk w kategorii „Jazzowy Debiut Roku” za płytę „Dedication” z Kwartetem Grzegorza Nagórskiego.
Będzie to następny projekt stworzony specjalnie na dziewiątą edycję Letniej Akademii Jazzu, który ma na celu przypomnienie kolejnej legendy polskiego jazzu. Przy Łąkowej 29 wystąpią artyści, którzy cechują się dużą kreatywnością i nowoczesnym podejściem do muzyki i jednocześnie mają wielki szacunek do historii i tradycji.
Przed nami niezwykła premiera, koncert na światowym poziomie, podczas którego artyści przefiltrują dokonania kolejnej polskiej legendy przez swoją świadomość, współczesne inspiracje i nadadzą im nowoczesny kontekst.
Myrczek i Tomaszewski przyjadą do Wytwórni wraz z jedenastoosobowym zespołem. Wykonają oni najciekawsze przeboje Zauchy z różnych lat jego działalności, wszystkie w nowych aranżacjach. Utwory zostały opracowane na duży skład instrumentalny, aby jak najwierniej oddać ich różnorodność stylistyczną. Oprócz samego dostarczenia rozrywki słuchaczom, celem twórców projektu jest również zaprezentowanie jak wszechstronnym i kreatywnym muzykiem był Andrzej Zaucha.
18.08.2016 GODZ. 19:00 (CZWARTEK) ATOM STRING QUARTET / D.R.A.G. DOMINIKA RUSINOWSKA QUARTET
W roku 2016 obchodzimy szczególną rocznicę – 70 lat temu urodził się wielki polski skrzypek jazzowy, nazywany „Johnem Coltranem Skrzypiec”. Pragniemy uświetnić tę rocznicę wyjątkowym koncertem: w pierwszej części wieczoru wystąpi młoda i utalentowana skrzypaczka Dominika Rusinowska, która po raz pierwszy w swojej karierze wystąpi na dużej scenie festiwalowej.
Zaraz po niej Atom String Quartet – wiodący polski zespół jazzowy i jeden z najciekawszych kwartetów smyczkowych na świecie. Oba zespoły zaprezentują po raz pierwszy specjalny materiał upamiętniający Zbigniewa Seiferta.
CZĘŚĆ I: D.R.A.G. DOMINIKA RUSINOWSKA QUARTET
Zespół powstał w kwietniu 2014. W jego skład wchodzi czworo młodych muzyków, absolwentów Akademii Muzycznych w Krakowie i Katowicach. Projekt ten jest podsumowaniem dotychczasowych doświadczeń skrzypaczki, związanych głównie z różnego rodzaju muzyką jazzową i eksperymentalną.
Zespół wykonuje utwory współczesnych kompozytorów jazzowych oraz własne kompozycje. Można w nich odnaleźć echa jazzowej tradycji, traktowanej jednak w sposób bardzo indywidualny oraz muzyki współczesnej. Charakterystyczne dla kwartetu jest akustyczne brzmienie oraz eksperymentowanie.
CZĘŚĆ II: ATOM STRING QUARTET
Od momentu zdobycia Grand Prix XIII Bielskiej Zadymki Jazzowej Tych czterech najsympatyczniejszych rzępajłów z siłą rażenia adekwatną do nazwy zespołu (jak określił członków zespołu Jan „Ptaszyn” Wróblewski) stale gości na największych europejskich festiwalach muzycznych, m.in.: Berliner Jazztage, Jazz Baltica, Leipziger Jazztage, Festival Veranos de la Villa Madrid, Jazz Jamboree, Ethno Jazz Festival czy Solidarity of Arts. Zespół koncertował także między innymi w Filharmonii Berlińskiej (wspólnie z Leszkiem Możdżerem, Larsem Danielssonem, Zoharem Fresco), Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Szczecińskiej czy Podlaskiej w Białymstoku.
W 2011 roku ukazała się płyta „Fade In”, która zdobyła nagrodę polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk w kategorii „Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku”. Kolejny album – „Places” – wydany w 2012 roku nakładem wytwórni Kayax otrzymał Fryderyka w kategorii: „Album Roku – Muzyka Jazzowa”. Ponad to Atom String Quartet otrzymał Grand Prix Stowarzyszenia „Melomani” w kategorii Nowa Nadzieja oraz Złote Gęśle na XV Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja”.
Zespół współpracował z takimi artystami, jak: Bobby McFerrin, Gil Goldstein, Paolo Fresu, Wolfgang Haffner, Christian von Kaphengst, Rupert Stamm, Mathias Haus, Vladislav `Adzik` Sendecki, Leszek Możdżer, Lars Danielsson, Zohar Fresco, Jerzy Maksymiuk, André Ochodlo, Urszula Dudziak, Natalia Kukulska, Marek Moś, Kayah, Aga Zaryan, Janusz Olejniczak, Krzesimir Dębski, Adam Sztaba, Grzech Piotrowski, Krzysztof Herdzin, Józef Skrzek, a także zespołami: AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Elbląska Orkiestra Kameralna, World Orchestra Grzecha Piotrowskiego, Sinfonia Viva oraz Kwartet Góralski Sebastiana Karpiela Bułecki i Motion Trio.
Atom String Quartet tworzą skrzypkowie – Dawid Lubowicz i Mateusz Smoczyński, altowiolista – Michał Zaborski oraz wiolonczelista – Krzysztof Lenczowski.
25.08.2016 GODZ. 19:00 (CZWARTEK) BEADY BELLE / MACIEJ GRZYWACZ SPECIAL PROJECT
CZĘŚĆ I: MACIEJ GRZYWACZ SPECIAL PROJECT
Podczas kolejnego wieczoru Letniej Akademii Jazzu Maciej Grzywacz, utalentowany polski gitarzysta, zaprezentuje w Wytwórni wyjątkowy projekt specjalny, do którego zaprosił wybitnych gości.
Grzywacz to gitarzysta, kompozytor i aranżer. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Wyższą Szkołę Muzyczną w Monachium. Ma na koncie pięć autorskich płyt. Ostatnia z nich to płyta „Solo, nagrana w całości na gitarze klasycznej. Poprzednia to „Black Wine”, na której zagrali nowojorscy muzycy: kontrabasista Yasushi Nakamura i perkusista Clarence Penn.
Grzywacz wystąpi ze specjalnym projektem w międzynarodowym składzie: Jakob Dinsen na saksofonie, Daniel Franck na kontrabasie i Hakon Mjaset Johansen na perkusji.
Jakob Dinesen to jeden z najwybitniejszych współczesnych duńskich saksofonistów jazzowych. Jest dwukrotnym zdobywcą nagrody Grammy oraz laureatem Jazzpar Award, Roager Prize, Bent Jædig Prize i Palæ Bar Prize. Nagrywał i koncertował z takimi znakomitościami światowej sceny jazzowej, jak: Paul Motian, Steve Swallow, Kurt Rosenwinkel, Nasheed Waits, Ben Street czy Eddie Gomez. Występował z gwiazdami skandynawskiej sceny pop oraz artystami afrykaskimi i kubańskimi.
Daniel Franck to szwedzki kontrabasista, który osiedlił się w Danii i jest tam jednym z najbardziej wziętych muzyków jazzowych. Artyści, z którymi koncertował to: Jeff Tain Wars, Joey Calderazzo, Carsten Dahl, Jens Winther, Kenny Werner, Ben Besiakov i Donny McCaslin.
Hakon Mjaset Johansen to norweski perkusista i kompozytor znany ze współpracy z Trondheim Jazz Orchestra, z którą w roku 2000 na festiwalu Moldejazz wystąpił Chick Corea. Koncertował z takimi artystami, jak: Mark Turner, Nils Perer Molvær, Bugge Wesseltot, Ole Morten Vågan czy Håvard Wiik. Jest laureatem prestiżowej nagrody Kongsberg Jazz Award. W jego dyskografii znajduje się blisko dwadzieścia płyt, nagranych m. in. z zespołami Urban Connectioon, Motif czy Come Shine.
CZĘŚĆ II: BEADY BELLE
Podczas drugiej części koncertu na scenie przy Łąkowej 29 wystąpi Beady Belle – przedstawicielka niezwykle interesującej norweskiej wytwórni Jazzland. Od czasu debiutu w 2001 r. Beady Belle wraz z zespołem łączyła jazz i acid jazz z brzmieniami elektronicznymi i muzyką pop.
Wokalistka i liderka zespołu Beate S. Lech, obdarzona znakomitym głosem i znajomo brzmiącym nad Wisłą nazwiskiem, jest córką mieszkającego w Norwegii polskiego pianisty i skrzypka jazzowego Zdzisława Lecha.
Obecnie Beateskupiła się na solowej karierze i wydała płytę stricte jazzową pod czujnym okiem Bugge Wesseltofta, który odpowiedzialny był za produkcję jej najnowszej, nagranej w Nowym Jorku, płyty.Znajdziemy tutaj nastrojowe i niezwykle stylowe połączenie jazzu, soul oraz norweskich pieśni ludowych. Całość przesycona jest skandynawskim chłodem i melancholią oraz dopracowana w najmniejszym szczególe. Na płycie gościnnie wystąpili również Joshua Redman i Mathias Eick.
01.09.2016 GODZ. 19:00 (CZWARTEK) ALEKSANDRA TOMASZEWSKA I POLSKA ORKIESTRA RADIOWA
Bohaterem koncertu finałowego dziewiątej edycji Letniej Akademii Jazzu będzie Bronisław Kaper, polski kompozytor, laureat Oscara za muzykę do filmu „Lili” z 1953. Kaper jest również znany jako twórca jazzowych standardów; dwa spośród nich są znane wszystkim fanom jazzu – „On Green Dolphin Street” i „Invitation”.
Pierwszy standard został skomponowany przez Kapera w roku 1947 (słowa napisał Ned Washington), jako główny temat do filmu pod tytułem „Green Dolphin Street”. Utwór ten stał się światowym szlagierem, a do jego popularyzacji przyczynił się sam Miles Davis.
Drugi utwór powstał w roku 1950 jako temat do filmu „A Life of Her Own”. Rozgłos zyskał jednak dopiero dwa lata później, już ze słowami Paula Webstera jako główny temat do filmu pod tym samym tytułem („Invitation”, 1952).O klasie kompozycji świadczy, jak wielu wybitnych muzyków interpretowało ten temat: w 1958 roku sięgnął poń John Coltrane (nagranie ukazało się cztery lata później, na płycie „Standard Coltrane”), nagrywali go także Joe Henderson, George Benson, Pat Metheny i inni.
Z kolei w 1962 roku Kaper nominowany został do Oscara za muzykę do filmu „Bunt na Bounty”, a główny motyw z tego filmu „Follow Me” stał się kolejnym standardem światowej muzyki rozrywkowej.
O przygotowanie aranżacji kompozycji Bronisława Kapera poprosiliśmy jedną z najzdolniejszych kompozytorek i aranżerek młodego pokolenia, nazywaną polską Marią Schneider: Aleksandrę Tomaszewską.
Aleksandra Tomaszewska jest kompozytorką, aranżerką, pianistką oraz wykładowczynią na Akademii Muzycznej imienia Stanisława Moniuszki w Gdańsku na Wydziale Jazzu i Muzyki Estradowej. Nagrywała m.in. z NDR BigBandem, czym z polskich muzyków może poszczycić się tylko Jan „Ptaszyn” Wróblewski i Władysław Sendecki.
Obok twórczości związanej z big bandem również kompozycje symfoniczne zajmują ważne miejsce w twórczości kompozytorki. Aleksandra ma na koncie współpracę z Orkiestrą Polskiego Radia (NOSPR), Orkiestrą Filharmonii Kaliskiej oraz Polską Młodą Filharmonią.
Aleksandra Tomaszewska przygotuje aranżacje kompozycji Bronisława Kapera na orkiestrę symfoniczną. Przy Łąkowej 29 wystąpi Polska Orkiestra Radiowa, której historia sięga lat przedwojennych. Poprowadzi ją Michał Klauza, dyrygent, dyrektor artystyczny POR. Na przestrzeni lat swej działalności orkiestra koncertowała w takich krajach, jak: Niemcy, Francja, Włochy, Szwajcaria, Szwecja, Holandia, Austria czy Hiszpania. Z orkiestrą współpracowali wybitni kompozytorzy muzyki filmowej, w tym Jan A.P. Kaczmarek, Stanisław Syrewicz i Maciej Zieliński.
Wykonawcy:
Aleksandra Tomaszewska – fortepian, kompozycje, aranżacje
Anna Serafińska – wokal
Maciej Grzywacz – gitara
Dominik Bukowski – wibrafon
Robert Kubiszyn – kontrabas
Paweł Dobrowolski – perkusja
Goście specjalni:
Frank Delle – saksofony (NDR Big Band)
Ernst Fiete Felsch – saksofony (NDR Big Band)
Bodek Janke – zestaw perkusyjny (NDR Big Band)